Moció Participació Ciutadana

MOCIÓ QUE PRESENTA LA CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR DE SANT CUGAT DEL VALLÈS (CUPSCV) A L’AJUNTAMENT DE SANT CUGAT PERQUE ES PERMETI DE PRESENTAR AL PLE MOCIONS PER PART D’ENTITATS I PARTITS POLÍTICS REGISTRATS AL MUNICIPI:

En els darrers mesos, des de la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) de Sant Cugat del Vallès hem intentat entrar diverses mocions al Ple del Consistori. Després de cenyir-nos a diversos dels requisits que imposa el Reglament Orgànic Municipal (ROM) en la qüestió de la Participació Ciutadana, la nostra candidatura ha rebut com a resposta per part de l’administració una negativa. Segons el citat Reglament cal que, com a partit, es tingui representació al Consistori per poder dur a terme aquesta gestió, situació que l’únic que genera és una involució de la democràcia participativa allunyant als ciutadans i ciutadanes de la participació i la presa de decisions. La situació esmentada, creiem que posa de relleu, en el vessant democràtic, una sèrie de greus mancances en el funcionament del Consistori.

Des de la Candidatura d’Unitat Popular de Sant Cugat del Vallès entenem, i així creiem que és acceptat de forma general, que Democràcia és donar a totes les persones la possibilitat de poder ser informades a bastament dels afers col·lectius i, alhora, facilitar, promoure i permetre amb tots els mitjans a l’abast, la participació, debat i contrast de propostes i decisions que les persones implicades, integrants del col·lectiu, puguin creure oportunes de prendre.

Democràcia és, doncs, oferir unes condicions generals en que la participació sigui promoguda i respectada, aspirant a la quota més elevada d’intervenció per part de les persones afectades per qualsevol decisió que s’hagi de prendre en la col·lectivitat. L’actual Reglament és evident que presenta, en contraposició, greus mancances ja que davant l’evident mostra d’interès per a participar en els plens per part de certs col·lectius santcugatencs, qüestions de forma n’impedeixen o dificulten la participació en els afers del Consistori.

Un cas clar és, doncs, la impossibilitat de la CUP de Sant Cugat del Vallès de participar directament al Ple o el de les entitats de presentar res que no vagi avalat per algun partit en representació o més enllà de “preguntes” insuficients al torn de precs i preguntes. Ens consta que no només es podria millorar, ans que de fet existeixen als Països Catalans ajuntaments dotats de Reglaments molt més democràtics, en que s’anima a la participació en els Plens i Consells amb tots els mitjans a l’abast i necessaris de l’administració municipal, on no s’intenta excloure a ningú davant la presa de decisions i es potencia que la gent s’involucri en la vida política de la ciutat. Això, entenem, és el que correspon al Consistori atès el caràcter subordinat, com a administració que és, a la població.

Així doncs des de la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) de Sant Cugat del Vallès fem arribar la nostra proposta per tal que aquest Ple Municipal acordi: La presa de les mesures oportunes necessàries, en el menor termini de temps possible, perquè qualsevol partit o entitat registrada al municipi tingui la possibilitat permanent de presentar mocions als Plens del Consistori, comprenent perquè això sigui possible, si s’escaigués, la modificació del present Reglament Orgànic Municipal (ROM)