L'ASSEMBLEA DE DOCENTS DE SANT CUGAT PRESENTARÀ UN MANIFEST AL PLE MUNICIPAL

Demà, dillus 21 de maig a les 18:30, l'Assemblea de Docents de Sant Cugat del Vallès presentarà un manifest al Ple Municipal per manifestar la seva preocupació i indignació davant les mesures restrictives que està aplicant el Govern de la Generalitat, així com el propi Consistori, contra l’ensenyament públic a la nostra ciutat i al nostre país. És per això que convoquen una CONCENTRACIÓ A PARTIR DE LES 18 h. DAVANT l'AJUNTAMENT EN DEFENSA L'EDUCACIÓ PÚBLICA I CONTRA LES RETALLADES.

L’Assemblea de docents dels centres públics de Sant Cugat formada per professionals d’escoles bressol municipals, escoles d’infantil i primària i instituts, ens presentem al Ple de l’Ajuntament per manifestar la nostra preocupació i indignació davant les mesures restrictives que està aplicant el Govern de la Generalitat, així com el propi Consistori, contra l’ensenyament públic a la nostra ciutat i al nostre país.

1.-  La greu retallada dels pressupostos per a les despeses de funcionament dels centres que s’està produint des de l’any 2010 (més d’un 25%) ens obliga a ajustar despeses bàsiques i indispensables per al normal funcionament dels centres. Els ajustos pressupostaris que s’han hagut de fer han arribat al punt d’haver de prescindir de la calefacció aquest hivern passat, en alguns centres de secundària. L’ajuntament també ha suprimit la subvenció per a “petites despeses de funcionament” i ha disminuït la feina que els seus treballadors i treballadores feien en els centres públics.

2.- La reducció o anul·lació d’altres subvencions com les beques de menjador, les beques de llibres de text i material didàctic, les beques d’educació especial i la partida de “Material per a tothom” afecten sobretot les famílies més desfavorides econòmicament. Se’ns fa cada cop més difícil complir l’objectiu d’inclusivitat, és a dir, “garantir la igualtat d’oportunitats i evitar qualsevol tipus de marginació i d’exclusió al nostre alumnat”.

3.- La retallada en les prestacions que oferia l’Ajuntament als centres ha acabat amb la psicomotricista a l’etapa d’infantil, l’activitat de piscina que s’oferia als dos cursos del cicle inicial i el transport que es facilitava a les escoles més allunyades, les activitats del Pla de Dinamització (amb el transport corresponent); la subvenció per a Educació Física, i les activitats, els projectes i la subvenció de l’Agenda 21.

4.- La pèrdua de qualitat a les escoles bressol municipals ha suposat un augment de ràtio, reducció d’hores de les educadores i educadors, canvis de titulacions i externalització dels serveis. Això representa menys atenció als infants, augment de la perillositat i precarietat a les escoles.

5.- Les partides destinades al projecte PROA i al “Pla d’Entorn” formalitzades a l’inici de curs han quedat retallades abans de finalitzar-lo. Són subvencions provinents del Ministerio de Educación, Generalitat de Catalunya i el propi Ajuntament, destinades a facilitar la integració dels membres més joves de la nostra societat. “Són instruments per donar una resposta integrada i comunitària a les necessitats educatives dels infants i joves. S’adrecen a tot l’alumnat, i a tota la comunitat educativa, però amb una especial sensibilitat als sectors socials més desafavorits”. En alguns centres s’han deixat de fer els tallers d’estudi iniciats el mes d’octubre i, per a algunes famílies, l’ajut destinat a activitats, sortides, extraescolars, etc. quedarà eliminat.

6.- La retallada de plantilles anunciada comportarà el proper curs que hi hagi 3007 docents menys dels necessaris (1.399 a primària i 1.508 a secundària). Per una part, no hi haurà un augment de professorat per atendre els nous 15000 alumnes més que hi haurà i, per l’altra, a més, es rebaixen les plantilles existents, cosa que suposarà més precarietat i acomiadaments pel personal substitut i interí. La retallada de personal afectarà directament la qualitat de l’ensenyament. Ens podem acomiadar de l’atenció a la diversitat: de l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials, del treball en grups reduïts, desdoblaments, grups flexibles, i de les hores de reforç per a qui ho necessita. S’obre la porta a la discriminació i a l’escletxa social. És així, pel que es veu, com el nostre Govern combat el fracàs escolar que tant diu que el preocupa.

7.- L’augment de la ràtio alumnat/professorat. D’entrada, en molts centres, la superfície de les aules no permet l’augment anunciat. No cal dir que la massificació de les aules també repercuteix en la qualitat de l’ensenyament i disminueix el tractament individualitzat de l’alumnat.

8.- La política de baixes per malaltia del professorat. En aquests moments, el professorat amb una baixa de menys de deu dies no és substituït. Per tant, l’alumnat és atès pel professorat de guàrdia del centre i perd hores de classe de la matèria afectada. El futur que ens espera és molt més greu i humiliant: la reducció de sou en cas de baixa perllongada. És un atemptat contra la dignitat de les persones, que a sobre de la pròpia desgràcia, és “castigada” amb una disminució del seu poder adquisitiu quan més recursos necessita.

9.- Actualment ja no es cobreixen les baixes o reduccions de jornada del personal d’administració i serveis (administratives, tècniques d’educació infantil, educadores USEE, vetlladores), ni del personal subaltern. Això alenteix i dificulta força el funcionament essencial dels centres. Al personal interí administratiu se li ha reduït el 15% de la jornada i els centres afectats en pateixen les conseqüències.

10.- Empitjorament de les nostres condicions laborals. Hem patit ja un augment d’hores lectives i se n’ha anunciat ja un altre per al curs vinent, acompanyat d’una nova retallada del sou (augment de l’IRPF per part del govern central i disminució d’un 3% per part del govern de la Generalitat, que se suma al 5 % de l’any anterior). En els darrers anys, la pèrdua de poder adquisitiu supera amb escreix el 20 %. L’augment d’hores lectives en detriment de les hores de coordinació pedagògica i preparació de classes conjuntes en el claustre comporten un perjudici a la qualitat docent.

11.-  Els canvis continus en els curriculums, sobretot d’ESO i de Batxillerat. La capacitat d’improvisació en aquest aspecte és realment alarmant. Després de gairebé dues dècades de canvis continus sense criteri ni consens amb la comunitat educativa, la precipitació continua. Sense anar més lluny, fa uns mesos se’ns anunciava la incorporació de noves matèries optatives a quart d’ESO i ara se’ns diu que no es faran. Els canvis no han fet altra cosa que provocar dissensions i desorientació en el professorat.

12.- La progressiva privatització i externalització d’alguns serveis públics insinuada pel Conseller d’Economia agreuja de manera notable la situació descrita.

Som conscients que les mesures laborals esmentades més amunt han estat preses pels governs estatal i autonòmic vers la majoria de la població treballadora, però, tanmateix, és una irresponsabilitat aplicar les retallades tal com han planificat per a l’educació perquè no només hipotequen, sinó que minen el futur del país.

Des que el 1996 es va implantar la Reforma educativa, els docents ens hem hagut d’adaptar a un seguit de canvis, en molts casos arbitraris i sense cap criteri pedagògic, que es produïen a mida que canviava el color polític del govern. Només cal consultar els decrets de les dues últimes dècades per adonar-se que ha estat un gran desgavell: s’implanta la sisena hora a primària i a continuació es treu; s’implanta el projecte 1x1 a les aules i a continuació res de res.

Els docents ho hem anat trampejant com hem pogut, a base d’una gran dosi de voluntariat i imaginació, perquè l’alumnat no en patís les conseqüències. El Departament d’Educació mai no ha reconegut aquest esforç.

Les millores que s’havien aconseguit durant els últims anys, en favor de l’atenció a la diversitat i, en general, de tot l’alumnat, ara les eliminen. Veiem difícil complir “l’objectiu prioritari del Servei d'Educació de Catalunya, que és desenvolupar al màxim les capacitats de tots i cadascun dels seus alumnes, com a principi fonamentador de l'equitat i garantia, alhora, de la cohesió social”. “La finalitat de millorar els resultats educatius i reduir l’abandó escolar prematur” també perilla.

Aquest atemptat contra l’escola pública catalana no apunta a cap altre resultat que no sigui directament desmantellar-la, a favor de l’escola privada. No entenem com hi ha diners públics per finançar-la, per subvencionar l’església catòlica i rescatar bancs que fan fallida.

A la nostra ciutat, com ja deveu saber, l’escola pública és un referent de qualitat en l’ensenyament. Els nostres representants polítics al consistori ho saben. Per tant, cal que es pronunciïn en la seva defensa, que donin tot el suport a l’educació pública de qualitat i s’oposin al seu abandonament, en particular, perquè les retallades castiguen qui menys recursos té i més atenció necessita.

 

  Assemblea de docents de Sant Cugat del Vallès