La CUP portarà al proper Ple Municipal l'aprovació d'un conveni de col·laboració amb SOM ENERGIA

El grup municipal de la CUP Sant Cugat portarà una moció al proper ple municipal de febrer per demanar l'elaboració d'un conveni de col·laboració de l'Ajuntament, i de tot el municipi per extensió, amb la Cooperativa Som Energia per promoure la producció i consum d'energia verda a Sant Cugat del Vallès.

Recentment el govern Espanyol ha creat unes mesures que suposaran la paralització de les inversions en energies renovables, s’han imposat llindars de potència per a les instal·lacions d’energies renovables, ha retallat les primes que reben les renovables, i ha introduït efectes retroactius en les primes cobrades fins al dia d’avui. Tot plegat, no només ha demostrat que el govern Espanyol és incapaç de fer una política industrial estable a llarg termini, sinó que ha posat en evidència que només li interessa fer política de cara a la galeria per amagar el que realment fa: una política clarament al servei dels oligopolis energètics i no pas al benefici de la ciutadania.

Davant d’aquesta situació, des de Catalunya i les administracions locals només ens queda una solució: fer una llei d’energies renovables que possibiliti que el nostre país pugui caminar cap a la independència energètica i crear un nou teixit industrial basat en les tecnologies per aprofitar els fluxos energètics biosfèrics. Malgrat aquesta situació on els oligopolis energètics encara mantenen privilegis fruit de temps passats d’autoritarisme, hi ha iniciatives que sorgeixen des de la ciutadania que caminen cap a la producció local d’energia sostenible. Som Energia n’és un exemple al qual creiem que l’ajuntament hi hauria de donar suport.

El projecte de creació de Som Energia va començar el novembre de 2009 quan un grup de persones vinculades a la Universitat de Girona varen veure la necessitat de reproduir experiències exitoses en altres països europeus per promoure la participació de la ciutadania en un canvi de model energètic. I a partir d’aquí s’engega el procés de creació d’una cooperativa de consum i producció d’energia verda.

L’11 de desembre de 2010, amb l’assistència de vora 150 socis i sòcies, es realitza l’Assemblea Constituent de Som Energia. En aquell mateix dia ja eren més de 350 persones les que havien mostrat el seu interès per ser membres de la cooperativa. A finals de l’any 2010, aquest nombre havia augmentat fins a més de 500. L’any 2011, doncs, és el primer any en que Som Energia, SCCL funciona plenament com una cooperativa, amb l’ànim d’assolir els primers objectius marcats: conformar-se com a comercialitzadora d’electricitat 100% renovable i iniciar els primers projectes propis de producció d’energia.

Som Energia és una cooperativa de consum, sense ànim de lucre, d’energia verda que té per objectiu oferir energia 100% renovable, de proximitat i al mateix preu que l’energia “bruta”, i ajudar a transformar el nostre territori en un lloc més sostenible i més respectuós amb el medi.

Som energia procura als seus socis:

a) energia verda i renovable, respectuosa amb el medi i la natura

b) energia de proximitat, amb el consegüent estalvi en transport

c) energia sense ànim de lucre, amb l’estalvi de sobrepreus per a beneficis.

Som energia, a més, promociona la creació de llocs de treball relacionats amb l’energia renovable i contribueix a la creació d’una economia veritablement sostenible. Finalment, Som energia és oberta al fet que els Ajuntaments en formin part i establir-hi convenis de col·laboració consensuats i a mida.

La col·laboració podria donar-se en diversos àmbits:

La possible participació econòmica a través de Som Energia dels ciutadans del municipi.

- La canalització dels processos participatius ciutadans per la priorització de les inversions en matèria d’energies renovables i estalvi i eficiència energètica del municipi

- La col·laboració en matèria de conscienciació energètica ciutadana i educació dels més joves

- La participació conjunta en projectes a nivell europeu o en d’altres projectes estratègics, etc.

Es tractaria d’estendre la democratització de l’energia als municipis facilitant la participació activa dels ciutadans i contribuint d’aquesta manera al canvi cap a un model energètic molt més descentralitzat, autosuficient i d’acord amb les característiques de cada territori.

En el cas concret de Sant Cugat, el ple ja ha aprovat mocions com la de “ciutats en transició” pel decreixement, l'esperit de la qual es avançar-se als possibles efectes d'una crisi energètica global causada per l'esgotament dels combustibles fòssils,coneguda com a peak-oil del petroli i que planteja la necessitat de reduir el consum energètic a la nostra ciutat i la potenciació de l'autosuficiència i la sostenibilitat que suposa la utilització d'energies renovables. També en aquest sentit, la nostra ciutat s'ha sumat a iniciatives com smart city a on una part important del projecte s'hauria de traduir en l'estalvi energètic i en la reducció d'emissions de CO2 mitjançant un consum energètic intel·ligent i de proximitat, com el que suposa la implantació d'energies renovables.

Al mateix temps, també recordar que el ple municipal va aprovar una moció el 19 de març de 2012 on es comprometia a fer difusió i donar suport al cooperativisme al nostre municipi així com a promocionar aquelles iniciatives cooperativistes que lluiten i treballen per pal·liar els efectes de la crisi

Per tot això, el Grup Municipal de la Candidatura d’Unitat Popular proposa al Ple de l'Ajuntament de Sant Cugat l’acord següent:

1. Que l’Ajuntament de Sant Cugat estableixi un conveni de col·laboració amb la cooperativa Som Energia, SCCL per promoure la producció i consum d’energia verda a Sant Cugat.

CUP de Sant Cugat

Ple Municipal de Febrer 2013