La CUP portarà al Ple municipal de juny la insubmissió a la LOMCE i l'estudi de la municipalització dels serveis públics

La CUP Sant Cugat presentarà en aquest proper Ple muncipal dues mocions; la primera demanarà l'impuls d'un estudi per elaborar un pla que permeti la municipalització dels serveis públics de l'Ajuntament i acabar amb les externalitzacions, i la segona, plantejarà la necessitat de desobeïr la LOMCE i no acatar aquesta Llei.

 

MOCIÓ QUE PRESENTA EL GRUP MUNICIPAL CUP PER L’ESTUDI DE LA MUNICIPALITZACIÓ DELS SERVEIS PÚBLICS EXTERNALITZATS DE L’AJUNTAMENT DE SANT CUGAT DEL VALLÈS

Des del grup municipal de la Candidatura d’Unitat Popular ja hem manifestat en nombroses ocasions, des d’abans de tenir representació al consistori, la necessitat de municipalitzar tots aquells serveis que presta l’ajuntament a la ciutat. Aquest posicionament parteix d’una base ideològica a partir de la qual els serveis públics destinats a cobrir necessitats bàsiques de la ciutadania no han de ser un negoci.

Creiem que ha de ser el consistori qui directament gestioni i controli serveis públics com la recollida de la brossa, la neteja de la ciutat, el servei de, les escoles bressol, la neteja de les dependències municipals, la gestió dels centres cívics, la jardineria a la ciutat, les zones blaves, l’aigua... i tots aquells serveis que no es corresponen a actuacions puntuals, sinó a serveis bàsics de la ciutat que s’han de prestar obligatòriament pel seu bon funcionament. Des del nostre punt de vista només s’haurien de poder externalitzar alguns serveis a organitzacions amb finalitats socials.

A la nostra ciutat, però, no només no s’ha fet res per municipalitzar tots aquests serveis, sinó que la tendència ha estat la contrària.

Des de la CUP entenem que la gestió directa per part de l’ajuntament, ja sigui a través del propi Ajuntament o d’alguna empresa municipal, és bàsica per assegurar un bon servei així com per garantir unes condicions laborals dignes pels treballadors d’aquests serveis. Des del nostre punt de vista, no entenem que haguem de posar una empresa privada a prestar aquests serveis, empreses que a vegades són filials de grans empreses controlades per grans holdings relacionats amb la construcció i l’obra pública que només busquen grans beneficis a costa d’empitjorar les condicions laborals dels seus treballadors. Afortunadament, això no és sempre així, i algunes de les concessions són administrades per empreses amb una sensibilitat social bastant diferent.

Creiem que el percentatge que actualment es destina al benefici empresarial, a part de suposar un encariment dels serveis, s’hauria de dedicar a millorar les condicions laborals dels i les treballadores i a estalviar una part d’aquestes despeses per part de l’ajuntament.

Per tot això, des del grup municipal de la Candidatura d’Unitat Popular proposem al ple de l’Ajuntament de Sant Cugat l’adopció dels següents ACORDS:

PRIMER No prorrogar cap dels contractes de serveis externalitzats a no ser que hi hagi un acord del ple municipal al respecte.

SEGON Iniciar, com a mínim, un any abans de la finalització de cada un dels contractes dels serveis externalitzats un estudi sobre els costos de gestionar públicament, ja sigui directament des de l’ajuntament o a través d’una societat municipal, el servei. Aquest estudi haurà d’estar acabat i a disposició dels grups municipals i la ciutadania com a mínim 8 mesos abans de que finalitzi el contracte i s’haurà de debatre, com mínim, en comissió informativa.

TERCER Elaborar abans d’un mes, un calendari amb tots els terminis dels contractes existents i la planificació dels estudis a realitzar.

 

 

MOCIÓ DEL GRUP  MUNICIPAL DE LA CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR (CUP) PER REBUTJAR L’AVANTPROJECTE DE LLEI ORGÀNICA DE MILLORA DE LA QUALITAT EDUCATIVA (LOMCE) 

La proposta de reforma de la Ley Orgánica de Educación a través de la Ley Orgánica de Modificación de la Calidad Educativa (LOMCE) plantejada, de forma unilateral, pel Ministre d’Educació espanyol, Sr. Wert, pretén millorar el sistema educatiu imposant per la via legislativa una ideologia neoliberal i espanyolista.

La nova llei d’educació del govern del PP fa servir l’excusa de la crisi per imposar un model educatiu mercantilista, elitista, espanyolista i competitiu. La realitat demostra que per millorar la qualitat educativa no és necessària una nova llei: calen més recursos! 

No ens podem conformar amb els resultats del sistema educatiu, que encara té un alt índex de fracàs escolar; però la millora que necessita hauria d'anar precisament en la direcció contrària del que apunta la LOMCE: cal més inversió, més autogestió i implicació social.

Justament, la proposta de Wert ve precedida d'altres reformes en el sector de l'educació i que, a diferència de la proposta de la LOMCE, ja estan en vigor, com les regulades al Real Decreto Ley 14/2012, de 20 de abril, de medidas urgentes de racionalización del gasto público en el ámbito educativo, que ha modificat les condicions laborals del professorat incrementant la ràtio d'alumnes per aula, i que suposarà acomiadaments de professorat degut a la reducció de plantilles prevista per l'augment d'hores lectives a impartir per cada professor/a, i ha reduït les hores que destinen aquests professionals en el dia a dia a activitats destinades a millorar la qualitat educativa. Així, els i les estudiants també han patit de forma directa les retallades en educació del govern espanyol: els Reials Decrets 1000/2012 i 1721/2007, modificat per l'anterior, han endurit els requisits per accedir i poder mantenir les beques, trencant el principi d'igualtat en el dret a l'accés a l'educació. En definitiva, la retallada del Ministeri d’Educació prevista és de més de 6.400 milions d'euros i ens situa a la cua dels estats de l’OCDE pel que fa a inversió en educació.

Al marge de la valoració dels continguts de la llei que es proposa, pensem que és inacceptable la invasió competencial que es fa i la voluntat antidemocràtica per imposar des de fora a la societat catalana un determinat model educatiu.

Quant als continguts, cal assenyalar que l’avantprojecte LOMCE reprodueix les tesis neoliberals que ja havia apuntat la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), aprovada en el seu dia per PSC, CiU i ERC; per tant, es confirma la sintonia dels governs espanyol i català a l’hora d’executar els dictats dels mercats financers.

Les polítiques neoliberals que es proposen desplegar són, entre d’altres mesures, reforçar econòmicament la privada-concertada, la introducció de la competitivitat entre centres i l’assignació de recursos en funció dels resultats educatius. Les premisses que sustenten la LOMCE no milloraran pas la qualitat de l’educació pública perquè simplement estan pensades per a mercantilitzar i privatitzar l’ensenyament públic.

Alhora, el govern espanyol del PP ha aprofitat l’avinentesa per imposar la seva ideologia espanyolista i desmantellar la immersió lingüística, proposant que la llengua catalana, en comptes de ser la llengua vehicular d’aprenentatge, sigui una assignatura de “quarta categoria” de la qual ni tan sols sigui obligatori avaluar l’alumnat.

En conclusió, la reforma educativa que impulsa el govern espanyol demostra que les polítiques educatives estan subjectes al dictats dels mercats financers i al xovinisme espanyolista.

Alternativament, considerem que seria més sensat que els diners públics que actualment es destinen a rescatar bancs per pagar un deute il·legítim es destinessin a l’educació pública. I, d’altra banda, considerem inadmissible la ingerència del govern espanyol en el disseny del model educatiu català, la qual cosa evidencia que més enllà dels actes de protesta i desobediència, la solució passa per l’assoliment de la independència dels Països Catalans.

Per tot plegat, el grup municipal de la CUP proposa l’aprovació dels acords següents:

PRIMER L’Ajuntament de Sant Cugat referma el compromís en la defensa del model d’immersió lingüística que durant més de 30 anys ha obtingut un èxit, tant pel que fa a l’aprenentatge de la llengua, com per ser una eina imprescindible per a la igualtat d’oportunitats i la inclusió social. Desmantellar aquest model implica, doncs, no solament un atac a la llengua catalana, sinó un atac a la igualtat d’oportunitats per a tot l’alumnat.

SEGON L’Ajuntament de Sant Cugat exigeix al Govern de l’Estat espanyol i al Govern de la Generalitat de Catalunya que aturin les retallades en educació i, que els pressupostos de 2013 reverteixin l’actual dèficit d’inversió en recursos humans, infraestructurals, logístics i econòmics que pateix l’educació pública

TERCER  L’Ajuntament de Sant Cugat fa una crida a tota la comunitat educativa i a la societat a mobilitzar-se en contra de la l’avantprojecte de la LOMCE, i en cas que els continguts previstos prosperin, es compromet a donar suport a les iniciatives que impulsin la insubmissió i la desobediència civil a les polítiques educatives regressives i espanyolistes.