LA CUP CONTINUA DENUNCIANT L'AUGMENT ABUSIU DEL PREU DEL TRANSPORT PÚBLIC

La CUP de Sant Cugat continua amb la campanya per denunciar l'augment abusiu del preu del transport públic. Si la setmana passada es va fer un repartiment de fulls volants a peu de l'estació a la Plaça Lluís Millet per denunciar aquesta situació, el següent pas és entrar una moció perquè des de l'Ajuntament de Sant Cugat es denuncïi i es rebutgi aquesta situació

MOCIÓ DEL GRUP MUNICIPAL DE LA CUP DE SANT CUGAT DE REBUIG A L’AUGMENT DESORBITAT DE LES TARIFES DEL TRANSPORT PÚBLIC

1. Atès que el Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità, el passat mes de desembre de 2013, va aprovar un increment de les tarifes del transport pel 2014 que suposa un increment d’entre un 5 i un 8%.

 2. Atès que 6 anys després de l'inici de la crisi la majoria de famílies han vist minvar de manera considerable els seus ingressos globals. Les dades socioeconòmiques a casa nostra són realment alarmants: atur massiu, salari mínim interprofessional congelat, pensions devaluades, centenars de milers de llars sense cap ingrés mensual, un 25% de la població a les portes de l'exclusió social, etc. I malgrat l'empitjorament de les condicions de vida de la majoria de la població, el preu de serveis bàsics com la llum, l'aigua  el transport no han parat de pujar.

 3. Atès que en aquest context  no és comprensible socialment apujar les tarifes, sinó plantejar-se un nou model tarifari en base a les necessitats de les classes populars.

4. Atès que en aquestes circumstàncies el transport públic és fonamental per a garantir el dret a la mobilitat dels i les treballadores, especialment d’aquellss que estan a l’atur o són pensionistes, i en general dels i les veïnes. I atès que unes tarifes a preus més reduïts han estat llargament reivindicades pels sindicats i les associacions d'usuàris.

5. Atès que els transports públics són un dels principals elements vertebradors del territori, i que això comporta la necessitat de comptar amb un sistema de transports d'una gran qualitat i que respongui a les necessitats del usuaris i del territori pel que s’estén.

6. Per totes aquestes circumstàncies, que s’afegeixen a la greu i complicada situació econòmica que estant patint moltes famílies catalanes, l’any 2014 moltes d’aquestes hauran de destinar una major part del pressupost familiar per finançar la necessitat d’utilitzar els transports públics en els seus desplaçaments habituals.

7. Aquest fet suposa un desafiament als barris i poblacions més castigats per la crisi, l’atur i les retallades. La pujada dels preus del transport públic representa un cop molt dur per veïns i usuaris que observen que mentre les administracions públiques retallen serveis, retiren ajudes i desnonen famílies, a més castiguen els qui aposten pel transport públic: per a molts, l’únic transport per anar a treballar, a cuidar els seus familiars, estudiar o seguir cercant feina.

8. El bitllet més venut, la T-10, ja té un cost de 20,30€. Això significa més d'un 5% més que l’any anterior i un 68% més que fa deu anys. Amb les noves tarifes, el bitllet senzill per viatjar dins del terme municipal de Sant Cugat ja costa 2,15 euros.

9. Aquest augment exponencial de les tarifes converteix el transport públic, pagat per tothom a través dels impostos, en un luxe pels usuaris i en un autèntic transvasament de fons públics cap a les empreses que el gestionen.

10. Segons l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, en el seu article 48 'els poders públics han de promoure polítiques de transport i de comunicació basades en criteris de sostenibilitat que fomentin la utilització del transport públic i la millora de la mobilitat'. L’increment continu i desmesurat del preu del transport a Barcelona i la seva Àrea Metropolitana no fomenta la utilització del transport públic, així com tampoc la millora de la mobilitat, ja que amb els preus actuals i els continuats increments, els poders públics estan fomentant de forma indirecta l’utilització dels mitjans de transport privats.

És per tot això que proposem al Ple Municipal l’adopció dels següents ACORDS:

PRIMER. Manifestar el profund desacord i rebuig per l’increment de les tarifes del transport metropolità per l’any 2014 que ha aprovat el Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

SEGON. Reclamar a l’ATM la congelació de les tarifes de transport a les de 2013.

TERCER. Proposar a l’ATM definir, dins de l’exercici 2014, un nou model de tarificació del transport públic que impulsi la demanda i permeti una utilització més flexible del sistema, de forma que s’aconsegueixi un abaratiment dels preus i un tracte preferent per a les persones que es desplacen diàriament per raons de treball (remunerat o de cures), d’estudi o de salut.

QUART. Demanar a l'ATM un replantejament de l'actual model de zones.

CINQUÈ. Proposar a l’ATM la creació d’un òrgan participatiu i decisori amb agents socials com la CONFAVC, la PTP i Stop Pujades Transport, així com amb els sindicats presents a les empreses de transport públic per establir un acord referent a les necessitats reals dels treballadors i els usuaris per tal d’assolir un transport públic a preus populars.

SISÈ.  Proposar a l’ATM millorar i, en el seu cas, ampliar els títols de transport de caràcter social, de forma que les persones aturades que busquen treball; els joves i estudiants; els pensionistes i les persones amb discapacitat, disposin de títols específics a preus més reduïts, per evitar els riscos d’exclusió social en els sistemes de transport públic de Catalunya. Així com incidir en la promoció i difusió dels títols ja existents.

SETÈ.  Demanar al Govern de la Generalitat que de manera urgent, enceti els treballs per aprovar una Llei de finançament del transport públic.

VUITÈ. Traslladar aquests acords a l’ATM, a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, als grups parlamentaris, a l’Associació per la promoció del Transport Públic, a la CONFAVC, a la plataforma Stop Pujades Transport, al conjunt de sindicats presents a les empreses de transport públic i al conjunt d’Ajuntaments de la província de Barcelona.