VALORACIÓ de la CUP Sant Cugat DEL PLE EXTRAORDINARI CELEBRAT L'11 DE JULIOL DE 2011

Hem assistit i participat del primer Plè Municipal on ha quedat aprovat el cartipàs per aquest nou curs polític. Una nova veu dins l'Ajuntament però un panorama certament desolador. Davant una majoria aclaparadora de Convergència i Unió i un seguidisme més que sospitós del Partit Popular sortim de la sala amb la sensació que serà una legislatura molt llarga, pesada però, sobretot, avorrida. Ells ho saben i compten amb això, la seva política carca i carrinclona desgasta, ens desgasta i és amb això que juguen per mantenir l'estat de les coses. Però nosaltres, lluny de caure en el desànim, ens enfortim. Aquesta situació ens clarifica el camí i ens demostra, un cop més, que la nostra manera d'entendre la política no és errònia sinò tot el contrari. Dins les quatre parets de la Sala de plens ells són majoria i tenen la paella pel mànec però fora les coses són diferents. Ells, potser, tenen l'Ajuntament però nosaltres tenim el carrer i això és el que ens diferencia. Són aquestes sensacions que ens porten a valorar més a fons el primer Plè i no ens fa por ser pesats si afirmem que ens trobem davant un organigrama i cartipàs sobredimensionat amb una clara macrocefàlia tècnica i directiva. Creiem que la reducció d'àmbits i tinències d'alcaldia és tan sols una qüestió de maquillatge, ja que si mirem la quantitat de personal que hi ha per sota de cada director d'àmbit, el total supera en nombre a l'anterior cartipàs. Fora de l'ambit dels grups polítics hi ha 19 càrrecs entre els de confiança i personal directiu i això es contradiu amb la política d'austeritat que tan es pregona des de l'equip de govern. Ens diuen la importància que té la inclosió de moltes jornades a dedicació parcial (que tampoc en són tantes) com a mesura per retallar les despeses, però, on és aquesta austeritat si aquesta dedicació s'està cobrant en alguns casos al 61 % i en altres casos al 86% lluny del 50 % que és, entenem, com hauria de ser? Exagerat mantenir cinc tinències d'alcaldia si l'obectiu d'aquestes és únicament suplir l'alcaldessa en cas d'absència i exagerat és l'augment en 5200 eurus aproximadament del sou de la portaveu i tinent alcalde la senyora Crsitina Paraire i, molt possiblement, prescindible l'augment del component fix dels grups municipals de 8000 a 9000 €.
Així com curiosa trobem l'aposta de l'equip de govern que la sectorial d'esports depengui d'alcaldia sota el pretext, tanmateix encertat, que és un element vital a l’hora de vehicular i cohesionar la ciutat però, evidentment, ni és l'únic ni és el més important al nostre entendre (on queda la cultura i l'educació en aquest nou cartipàs?)
Ens sorprèn, i més en un Ajuntament que ha rebut premis a la transparència, que no s'expliqui de manera acurada com s'ha avaluat el cartipàs anterior i, com ja vam denunciar, la manera com s'ha gestionat aquest nou cartipàs. A què es deuen els canvis fets i per què no es fan públics els expedients de nomenaments dels directors i càrrecs de confiança. No tenim criteris per desxifrar si la feina que faran aquestes persones es correspon amb el sou que cobraran però ja d'entrada ens semblen uns sous desorbitats encara que es trobin dins les recomanacions que fixa l'Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya
Pot ser que sigui perquè som nous en tota aquesta història, però tot i que hem llegit i rellegit els diferents decrets i vam estar més atents que ningú durant la sessió plenària se'ns fa molt difícil entendre quins són els processos selectius i de nomenaments dels càrrecs directius i de confiança. Recórrer a l'Estatut Bàsic dels treballadors i treballadores públics ha estat un primer pas i remarquen criteris com els principis de mèrit i capacitat que esperem són pels que hagi apostat aquest nou equip de govern. Hagués estat tan senzill com adjuntar al nou cartipàs i organigrama els expedients d'aquests càrrecs amb antel·lació però la resposta ha estat que ja ens ho faran arribar. Més enllà de la legalitat o no del procés, és necessari remarcar que l'administració pública s'hauria de regir únicament per criteris de professionalitat. En aquest sentit, creiem que el personal directiu hauria de ser escollit en base als mèrits, la capacitat i criteris d'idoneïtat, i -evidentment- que tot aquest procés selectiu es dugui a terme garantint la publicitat i concurrència. El personal directiu no ha de ser en cap cas càrrec de confiança. Sempre, i ara més que mai, s'ha de predicar amb l'exemple. Els i les treballadores de l'administració pública hi accedeixen mitjançant proves i concursos. Els directius, que sovint cobren tres vegades més, perquè no les han de passar ? En definitiva, si s'exerceix de treballador de l'adminitració, un s'ha de deure al servei públic i no a un determinat partit polític. Si volem servir als i les ciutadanes, hem d'avançar cap a un model d'administració professionalitzat i arraconar els mals costums de l'administració fidelitzada.
Una majoria absoluta suposa fer i desfer el que et vingui de gust i ells decideixen quines mocions prosperen i quines no. Però un ajuntament que al costat del ROM ha decidit publicar un Reglament per la Participació Ciutadana hauria de ser més curós amb les formes. A partir del 18 de juliol, que és quan es celebrarà el primer Plè ordinari, els precs i preguntes passaran a fer-se a les 18.30 deixant enrera aquells horaris intempestius on el ciutadà de peu i col·lectius podien participar del Plè. Ho celebrem però amb reserves. Segons el nou reglament aprovat aquests precs i preguntes no formen part del Plè constituit i per tan no queden recollides i queden excloses de l'acta. És per això que ho celebrem amb reserves, perquè creiem que hauria de ser un punt important dins l'ordre del dia del Plè, haurien de quedar recollides en acta i ens molts casos haurien de tenir el mateix valor que una moció si el que realment el que es busca és aquesta participació ciutadana i acostar la política a la ciutadania. És en aquest sentit, en pro de la participació i l'aproximació de la ciutadania en la política, que defensem un model diferent i és en aquest sentit, i com a cas concret, que demanem què a les Comissions Informatives dictades per l'Ajuntament, hi pugui anar qualsevol membre del nostre col·lectiu i no necessàriament el regidor com fins ara.
És per tot això que hem votat en contra d'aquest nou cartipàs i és per tot això que a partir d'ara mateix hi ha una nova veu transformadora, d'esquerres, crítica i independentista que serà l'altaveu del carrer dins l'ajuntament en aquesta legislatura que tot just acaba de començar.
A Sant Cugat del Vallès, 12 de juliol de 2011
CUP Sant Cugat
Fotografia Cugat.cat