Tret de sortida a la campanya '180º Capgirem Sant Cugat'

Presentació: “180º, Capgirem Sant Cugat!”

“Capgirem Sant Cugat” és el nom que hem donat a la campanya que des d'ara fins al 2015 durem a terme des de la CUP de Sant Cugat.

Després de 3 anys d'experiència a l'ajuntament i de canvis constants en l'escenari social i nacional considerem que és necessari articular un procés de participació de la ciutadania a través del qual construir una proposta d'un altre Sant Cugat. D'un Sant Cugat que deixi de ser una ciutat aparador i recuperi totes les potencialitat de la ciutat participativa i integradora que vol ser. Una proposta municipalista i transformadora per la nostra ciutat.

Per aquest motiu engeguem un procés participatiu de debats i assemblees obertes. Volem recuperar i fer aflorar les propostes i necessitats del Sant Cugat més viu i més participat.

Des de la CUP pensem que les propostes han de sortir des de baix, de les persones de a peu, amb informació i debat col·lectiu. Calen processos participatius on ens trobem aquells que pensem i proposem canvis a la ciutat; el teixit associatiu i moviments socials que ja lluiten per propostes concretes.

Volem aprofitar tota l'experiència i els aprenentatges de 3 anys dins de l'Ajuntament i revertir-los en aquesta campanya. Un procés participatiu que com no pot ser d'una altre manera serà obert a tota la ciutadania, a través de diversos actes i debats i assemblees obertes. Al llarg d'aquest procés abordarem les qüestions claus del model de ciutat. Aquest és el principal propòsit de la campanya “180o:  Capgirem Sant Cugat!”

Els fruits d'aquest procés participatiu seran la base de les propostes de la CUP a les properes eleccions municipals del 2015.

Els diferents eixos aniran agrupats temporalment i els abordarem a través de debats i xerrades de diversos formats i tipologies. A més a més per tancar cada bloc celebrarem una assemblea oberta per recollir i concretar les idees i propostes que hagin anat sorgint. La nostra voluntat és sumar a totes les persones amb ganes de construir un projecte de municipalisme alternatiu entorn a les propostes que generem col·lectivament.

Objectius

Els objectius que des de la CUP de Sant Cugat ens plantegem assolir amb aquesta campanya són diversos, entre els quals destaquem:

Sotmetre a debat públic I informat les qüestions clau del model de ciutat en que vivim

Formar una opinió de forma col·lectiva sobre els diversos eixos definitoris del model de ciutat

Discutir col·lectivament amb tothom que hi vulgui participar les propostes concretes, surtin de qui surtin, ja sigui de la mateixa CUP, de moviments socials o altres participants dels actes I assemblees obertes.

Donar un espai de diversos nivells d'implicació a tothom que vulgui participar d'aquest procés de elaboració de propostes, des de la simple idea a la concreció més tècnica.

Elaborar de forma col·lectiva i oberta el programa per les eleccions municipals del 2015.

Eixos i Calendari

Per tal de dur a terme aquest procés de col·lectivització de l’acció política municipal hem planificat el següent calendari repartint els propers nou mesos en cinc blocs, on en cadascun d’aquests es treballaran els següents eixos:

Abril: Cultura

La cultura com element vertebrador de la societat i intricat en les identitats col·lectives i personals és un element clau en la política transformadora dels segle XXI. Veurem diverses experiències i perspectives de com la cultura pot ajudar a crear una societat més justa i buscarem les formes de que en la nostra ciutat deixi de ser un element de consum i passi a ser un element articulador de la comunitat.

Maig-Juny: Model Urbà i Sostenibilitat

Posarem en dubte el dogma capitalista del creixement infinit en un planeta amb recursos finits, analitzarem la teoria del decreixement, i com podem fer del nostre municipi una ciutat realment sostenible, coneixerem experiències i alternatives que obren via cap models urbanístics, energètics, alimentaris, etc, més enllà de que no malmetin l’entorn si no que generin sinergies i retorn al territori.

Setembre-Octubre: Democràcia participativa, municipalisme:

Hi ha moltes formes possibles de democràcia. Buscarem planejar-nos quin és el paper de des institucions i com haurien de ser aquestes per esdevenir un referent per la ciutadania. Volem repensar els espais de participació i elaboració de propostes de ciutat, com per exemple els pressupostos. Cal abordar també com aconseguir una participació activa de la ciutadania que no busqui ser una conciliació d'interessos personals sinó un espai d'articulació i construcció d'interessos col·lectius.

Novembre-Desembre: Socioeconomia, treball i comerç:

El model de ciutat aparador de l'actual Sant Cugat està fortament impulsat per una activitat econòmica en base al comerç i el tercer sector, molt còmode amb grans empreses. Volem plantejar quin és el preu de crear ocupació i moviment econòmic d'aquesta forma, quin model de comerç volem per la nostra ciutat i quin paper hi ha de jugar l'Ajuntament en la seva promoció.

Metodologia de treball

Amb l’objectiu de generar aquestes dinàmiques participatives, on volem que les persones es sentin el mes còmodes possibles, i no els faci por expressar les seves propostes, s’intentarà seguir, en funció de cada eix, els següent guió de treball amb la finalitat de socialitzar la informació sobre cada tema, en viu a través de xerrades, taules rodones, debats. I a través de les xarxes, on es compartirà material audiovisual com documentals, entrevistes, articles, per que aquells que vulguin aprofundir en el tema tinguin tot el material possible a l'abast.

En base aquesta preparació i feina prèvia de conèixer, es farà un grup de treball obert a aquelles persones que vulguin preparar i dinamitzar una assemblea oberta on debatre col·lectivament per tal consensuar o marcar unes a línies o prioritats a seguir en cada eix a l’hora de traçar més endavant el programa municipal del 2015.

La comissió que ha dinamitzat la temàtica, que en qualsevol moment si podran afegir persones, serà l’encarregada de  recollir les propostes, treballar-les, fer-ne de noves i concretar-les de forma 'programàtica' en un document que les recollirà que presentarem a mitjans de gener.

Insistim que tota aquesta campanya de formació, anàlisis i treball col·lectiu esta obert a totes aquelles persones del poble que sentin afinitat per la nostre línia política i vulguin aportar el seu gra de sorra per donar un gir de 180º al nostre municipi.