Resolució del Consell Polític de la CUP sobre l'anunci de data i pregunta del referèndum

1. L'anunci del president obre un nou moment polític. Malgrat les limitacions de l'anunci del president, creiem que la formulació d'una pregunta i d'una data per la realització d'un referèndum d'autodeterminació és, a falta de la seva concreció jurídica, l'entrada en un nou moment històric que obre les portes a la realització d'un acte de sobirania per primera vegada en la història d'almenys una part del nostre país, els Països Catalans.

2. La CUP ha estat una convidada de pedra en el procés de negociació de la data i la pregunta. Artur Mas va anunciar-nos un acord sobre la data i la pregunta del Referèndum al qual la CUP només pot dir sí o no. La CUP reafirma el seu compromís amb la realització d'un Referèndum que pugui portar el poble català a decidir sobre la independència, i constatem que l'acord presentat per Artur Mas és producte de l'equilibri d'interessos dels partits implicats, i no dóna una sortida real a les demandes expressades per la majoria del nostre poble.

3. La CUP no pot evitar ser crítica amb la doble pregunta i ho seguirà sent, amb l'esperança que pugui ser reformulada. Des d'un principi, la CUP ha defensat una pregunta clara, que impossibilités diverses interpretacions i que permetés un reconeixement i una empara internacional, condicions que amb l'actual formulació no es compleixen. Entenem que la formulació actual difícilment pot donar pas a un mandat clar sobre la independència, i en canvi obre les portes a un possible procés de negociació de les elits catalanes amb l'estat per obtenir una reformulació de la relació de Catalunya amb l'Estat espanyol. Aquest no és l'objectiu del Referèndum pel qual ha lluitat i segueix lluitant la majoria social del nostre poble: decidir, sí o no, sobre la independència del nostre país.

4. La mobilització popular ha estat la peça clau per desbordar les cotilles imposades per l'autonomisme durant més de 30 anys. Entenem que serà només a través de la mobilització popular que superarem la manca de democràcia i la més que probable prohibició de la consulta per part de l'Estat espanyol.

5. La CUP vol advertir que la nova conjuntura oberta amb la concreció d'una data i una pregunta per la consulta anuncia l'agudització de les agressions de l'Estat i de la seva ofensiva recentralitzadora contra els Països Catalans i contra els drets polítics i socials de les seves classes populars. L'estat respondrà amb més retallades socials i nacionals, i caldrà una resposta social i nacional a aquestes agressions. Som poble, som Països Catalans.

6. La CUP reitera el seu compromís amb la celebració d'un referèndum sobre la independència. Ara i avui, la batalla principal continua sent per l'autodeterminació nacional, per l'expressió lliure de la voluntat dels i les catalanes, sigui quin sigui el seu origen. Volem expressar en aquest sentit els nostres dubtes sobre la voluntat real d'organitzar i celebrar el Referèndum per part d'alguns dels partits que han acordat la data i la pregunta.

7. En aquest sentit, emplacem a tots els agents polítics i social compromesos amb la democràcia i amb el dret a l'autodeterminació a posar les condicions concretes perquè aquesta es pugui portar a terme independentment de la voluntat del govern espanyol. Cal preparar des d'ara mateix una massiva confrontació democràtica amb l'Estat espanyol.

8. En definitiva, la CUP segueix apostant per un referèndum que es celebri de forma unilateral per tal d'assolir la independència i poder iniciar un procés constituent en el camí de la construcció dels Països Catalans.

Candidatura d'Unitat Popular

21 de desembre 2013, Sant Pere de Ribes