Parlem de pressupostos...

Al ple municipal d’aquest mes de desembre es discutiran i s’aprovaran, una vegada més, les partides pressupostàries que hauran de regir la nostra vila durant aquest proper any. És doncs en aquest moment que des de la CUP de Sant Cugat del Vallès també hi volem dir la nostra i emplacem a la ciutadania a mostrar-se crítica davant l’elaboració i aprovació d’uns pressupostos fets amb una clara tendència electoralista i sense tenir en compte, en cap moment la participació ciutadana.

Des de la CUP pretenem iniciar un procés de democratització real de la vida dels i les ciutadanes i de Sant Cugat fent un exercici de participació ciutadana, atorgant a la població el protagonisme en els processos que li corresponen. Entenem que la ciutadania ha de disposar dels mecanismes de participació democràtica per tal d’exercir els seus drets com a ciutadans/es retornant la política a la gent, ja que aquests no només tenen el dret de demanar, sinó que tenen el dret i la capacitat de decidir i d’elaborar solucions.

La participació ciutadana es constitueix doncs, com un dels eixos estratègics del projecte de la CUP de Sant Cugat del Vallès.Aquesta participació ciutadana, però, ha de ser real i un dels primers passos que hauríem de començar a plantejar i a treballar són la necessitat d’assentar unes bases per a la creació i elaboració dels pressupostos participatius.

Des de la CUP considerem que és possible iniciar a la nostra ciutat la discussió i execució dels Pressupostos Participatius, adaptant-los a la nostra realitat política i social i amb caràcter decisori i no consultiu d’aquesta participació.Quan parlem de pressupostos participatius no estem parlant exclusivament de l’esfera econòmica de la vida de Sant Cugat del Vallès. Estem parlant d’una nova concepció de la ciutat. Per tant, parlem de diners i economia, però també d’acció municipal, de planificació, de compartir poder, i sobretot de construcció de consciència ciutadana i democràcia.Des de la CUP de Sant Cugat entenem que els pressupostos participatius s’haurien de regir damunt la participació universal amb unes regles clares que revisin el funcionament anualment per evitar la burocratització i instrumentalització i on la població debati i decideixi les prioritats temàtiques de Sant Cugat del Vallès.

Fent realitat aquesta proposta aconseguirem més democratització de la població i la ciutat, la distribució de la renda des dels principis de la justícia social, la inversió en les necessitats reals de la població, la transparència administrativa, estimular una cultura de l’autogestió política on l’autogovern i la solidaritat siguin valors fonamentals, estimular el desenvolupament d’una nova cultura de la ciutadania i garantir la plena catalanització de l’administració.Des de la CUP creiem que aquest seria un bon model per avançar cap a una ciutat més humana i més sostenible, potenciant el moviment associatiu i ciutadà. La gestió i corresponsabilitat de Sant Cugat per part de tots els ciutadans ha de ser la nova manera de fer política, amb la participació de tots els col·lectius socials, veïnals, culturals...

Cal apostar doncs, per a una democràcia participativa, per a reactivar l’actual democràcia adormida que patim i per il·lusionar a la població en la tasca comuna de construir un nou Sant Cugat entre totes i tots.

Candidatura d’Unitat Popular de Sant Cugat del Vallès 4 de desembre de 2006