No a la pista de(s) gel, la CUP i ARRAN ens posicionem en contra de la Pista de Gel de Nadal

El passat 4 de gener de 2017, en una acció col·lectiva entre el col·lectiu juvenil ARRAN i la CUP de Sant Cugat vam fer una roda de premsa conjunta en contra de la Pista de Gel que s’ha instal·lat durant tot el Nadal al carrer Josefina Mascareñas.

Considerem que la instal·lació d’aquesta pista de gel suposa un cost energètic (i conseqüentment ambiental) desmesurat i impropi d’un clima com el mediterrani i que pretén imposar unes tradicions impròpies de la nostre latitud sota el pretext del consumisme d’aquestes dates.

Per tot això us deixem amb el manifest informatiu de la nostra acció.

Des de la CUP Sant Cugat i ARRAN Sant Cugat volem manifestar el nostre profund rebuig a la instal·lació d’una pista de patinatge sobre gel a l’aire lliure a Sant Cugat del Vallès.

De nou, constatem la falta de sensibilitat ecològica. En contra de tota lògica i al marge dels temps en què vivim, on, dia sí i dia també veiem les esgarrifoses imatges de, justament, el desgel dels casquets polars, i on per part de la comunitat cientí ca no cessen d’arribar les dades empíriques que con rmen els devastadors efectes del canvi climàtic, a Sant Cugat continuem girant l’esquena
a aquesta realitat, consolidant aquesta pràctica importada lúdic- comercial per la via dels fets. Mentre veiem com en altres municipis propers aquest debat ja ha estat superat a Sant Cugat un any més hem vist muntar una pista de patinatge sobre gel a l’aire lliure.

Sempre hem defensat un oci alternatiu, participatiu, no elitista i no consumista i aquesta pista de gel, creiem, fomenta precisament tot el contrari del que nosaltres defensem. Un cop més, ens hem deixat endur per la imatge de ciutat franquícia i mantenim una activitat que la trobem fora de lloc. Forma part de totes aquelles pràctiques comercials “culturals” importades que ens alienen com a cultura i que transformen el nostre nadal en una orgia de malbaratament i consumisme.

D’altra banda volem fer palès que no ens sembla de rebut, que l’ajuntament de Sant Cugat es permeti el luxe de cedir l’ús de l’espai públic, l’espai de tots, per a fer-ne un ús privat. Un ús i pel que sembla un negoci subvencionat amb l’aportació de 6000 € per part de l’Ajuntament a una empresa privada que n’explota el servei.

Al marge d’aquestes primeres consideracions, ja de per sí prou importants, volem denunciar que una instal·lació d’aquest tipus de pista de gel desmuntable, portàtil i mantinguda per un generador o grup energètic de gasoil és manifestament insostenible tant pel seu consum energètic com pel volum contaminació generada.

En ple centre de Sant Cugat, hem vist créixer una pista de gel de 450 metres quadrats al carrer Jose na Mascareñas, que porta en funcionament des del dia 2 de desembre i té previst tancar portes
i deixar de funcionar el dia 8 de gener. Més enllà de la pista, es pot observar un calaix de plafons que oculta l’enorme generador d’electricitat de gasoil que s’ha hagut d’instal·lar per a subministrar la immensa potència elèctrica demandada per la màquina frigorí ca que manté la instal·lació.

És molt evident per a tothom que tingui un mínim de sensibilitat ecològica que aquest tipus d’instal·lacions, no només, però més que res, pel seu consum energètic és totalment insostenible
i moralment reprovable en una vila mediterrània com la nostra.

Aquest mastodòntic grup electrogen de gasoil haurà de funcionar 24 hores al dia ininterrompudament, durant els 39 dies que estarà muntada la pista i, encara que no s’ha pogut comprovar la potència de funcionament, per l’ocultació d’aquest, per l’assenyalat mur de plafons, grups ecologistes han pogut fer una estimació del consum d’aquest tipus d’instal·lacions, a partir dels paràmetres facilitats per operadors del sector.

Partint d’un càlcul de consum mig estimat per a aquest tipus d’instal·lacions de 28 kWh per m2 i mes de funcionament, i que el consum mitjà registrat de les llars catalanes va ser el 2015 de 9,2Kwh llar/dia, els 450 m2 de la pista de patinatge generaran un consum total de 16.321,5 kWh, equivalent al consum mitjà de les llars catalanes d’unes 59 llars durant tot un mes.

Tenint en compte que el subministrament energètic necessari per a donar satisfacció aquest consum serà generat íntegrament per un grup electrogen de gasoil, tota l’energia consumida per a la pista de gel serà obtinguda directament de cremar combustibles fòssils. En aquest cas, fent-ne una estimació moderada els 16.321 kWh equivaldrien a unes 14 tones de CO2 emeses a l’atmosfera.

El consum per un grup electrogen adequat per subministrar aquesta potencia elèctrica, de 35 a 50 Kw, al llarg de tot el període d’explotació, s’estima que estarà al voltant dels 10.000 litres de gasoil, el que seria su cient per a fer la volta a la terra ns a 5 vegades, amb un cotxe que consumis 5L/100km.

A Sant Cugat en aquests darrers anys, veiem com l’ajuntament de la nostra vila s’entesta a implantar una pràctica comercial totalment aliena a la nostra cultura i que amb l’excusa de les festes intenta promocionar una cultura de patinatge sobre gel que, com és de sentit comú no existeix a les nostres latituds, buscant generar una demanda que pugui justi car una instal•lació d’aquest tipus.

Des de la CUP i ARRAN manifestem el nostre rebuig aquest tipus d’instal·lació tot reclamant coherència i passes en ferm que facilitin l’assoliment d’una economia de baixa intensitat energètica i baixa emissió de carboni conforme al Pla de l’Energia i Canvi Climàtic de Catalunya (PECCC) 2012-2020 i amb els plans d’estalvi energètic (PAES) aprovat per la Junta de Govern Local de Sant Cugat del Vallès el 28 de setembre del 2009.

És irònic que mentre es prenen mesures d’estalvi energètic molt positives com endarrerir l’encesa de l’enllumenat de nadal o la substitució de làmpades incandescents per leds a les lluminàries dels carrers, es permetin aquest tipus de malbarataments energètics.

És una paradoxa, en els límits de l’obscenitat, que mentre aquí malbaratem milers de litres d’aigua i combustibles fòssils per a mantenir refrigerada arti cialment una superfície gelada de 450 m2 en ple centre de Sant Cugat amb, el CO2 produït per aquesta instal·lació acabarà, d’una o d’altra manera, participant del desgel del gel natural del nostre planeta.

Per tot això, des de la CUP i ARRAN manifestem el nostre rebuig a què des de l’àmbit municipal es promocioni aquest tipus d’instal·lacions totalment innecessàries i altament contaminants, i des d’aquest profund malestar demanem un compromís a l’Ajuntament de Sant Cugat perquè aquests fets no es tornin a repetir el pròxim Nadal.

Dimecres 4 de gener de 2017