Moció de la CUP-PC per retre homenatge als santcugatencs deportats als camps nazis i per l'adhesió de Sant Cugat a la Xarxa Mai Més

Des de la CUP-PC portem al ple de març una proposta per tal d'homenatjar als santcugatens que van patir els camps nazis. Una moció que contempla la instal·lació de plaques Stolpersteine pels 3 santcugatencs deportats a camps de concentració nazi, així com l'adhesió a la Xarxa Mai Més creada per l'associació Amical de Mauthausen.

Tal i com determina l'Estatut al seu article 54, els poders públics han de vetllar pel coneixement i el manteniment de la memòria històrica de Catalunya, com a patrimoni col·lectiu que testimoni la resistència i la lluita pels drets i les llibertats democràtiques. En aquest sentit, creiem important que l'ajuntament recordi aquells que van patir un dels períodes més foscos de la història i fer-ho amb aquestes plaques, que els i les santcugatenques podran trobar als carrers de la nostra ciutat. Massa sovint, la memòria històrica cal anar-la a buscar als museus, llibres, etc. Que la gent ho trobi mentre passeja pels carrers és un bon mètode per no oblidar.

L'altra proposta que contempla la moció és l'adhesió de la ciutat a la Xarxa Mai Més. Promoguda per l'Amical de Mauthausen, és una xarxa a nivell local integrada per centres educatius, entitats i ajuntaments amb l'objectiu d'educar en la prevenció del feixisme des de la memòria històrica.

per a més informació sobre la xarxa: http://www.amical-mauthausen.org/docs/xarxa.pdf

cos de la moció:
Podeu consultar la moció en PDF a l'enllaç del lateral dret

El 27 de gener de 1945 l'Exèrcit Roig va alliberar el camp d'extermini nazi d'Auschwitz i es va destapar la barbàrie comesa pel nazisme, que havia dissenyat un model de societat basat en l'exclusió de la diversitat, la xenofòbia i el racisme. Els camps d'extermini eren la conseqüència tràgica del nazisme, que va portar la mort i la destrucció arreu d'Europa. L'estat alemany va planificar la liquidació de jueus, gitanos, homosexuals, sindicalistes, discapacitats, etc. Dins d'aquest capítol de la història contemporània, també cal incloure els republicans catalans i espanyols exiliats a França arran de l'ocupació franquista, que amb l'inici de la Segona Guerra Mundial van ser tractats com a apàtrides i alguns dels quals van acabar deportats a camps de treball i extermini nazi.

Entre 1939 i 1945 més de 9300 republicans catalans i espanyols van passar pels camps de concentració nazis. D'aquests,  prop de 5200 van perdre la vida i uns 3800 van aconseguir sobreviure. 334 figuren com a desapareguts.

D'entre els catalans que van ser deportats als camps nazis hi figuren 3 santcugatencs: Francisco Calventus Navarro, Joaquín Moya Braulio i Bonaventura Bartralot Auladell. Francisco Calventus i Joaquín Moya moririen a Gusen (camp de concentració depenent de Mauthausen) l'octubre de 1941. Bonaventura Bartralot seria l'únic supervivent santcugatenc. Va ser alliberat pels aliats al camp d'Ebensee el 6 de maig de 1945, segons recull l'historiador local José Fernando Mota al seu blog Història de Sant Cugat del Vallès.

A prop de 1.800 municipis europeus s’ha volgut recordar i mantenir viva la memòria de les persones que van ser víctimes de la deportació nazi, acollint-se a una iniciativa coneguda com Stolpersteine. La paraula alemanya 'Stolpersteine' vol dir 'pedra que fa ensopegar'. Són plaques individualitzades que recorden als deportats als camps nazis i formen part d'un projecte de l'escultor Gunter Demning que relaciona art i memòria. D’aquesta manera es manté viva la memòria de les persones de tots els col·lectius: jueus, gitanos, homosexuals, dissidents polítics, testimonis de Jehovà i ciutadans discapacitats que varen ser perseguits o assassinats pel règim nazi.

L'abril de 2015 es van col·locar les primeres plaques Stolpersteine de l'Estat Espanyol a Navàs, i ac dia d'avui, Manresa, Igualada, El Palà de Torroella i Castellar del Vallès ja han col·locat 41 Stolpersteine a fi de mantenir viva la memòria dels seus veïns i veïnes que van patir la deportació als camps de concentració nazi, sumant-se a les prop de 60.000 que hi ha repartides per tot Europa.

L'any 2013 l'Amical de Mauthausen i altres camps endega el projecte Xarxa de memòria i de prevenció del feixisme, "Mai més", amb l'objectiu de crear una xarxa a nivell local integrada per centres educatius, entitats i ciutats per educar en la prevenció del feixisme des de la memòria històrica.

Actualment, la xarxa està integrada per 30 centres i compta amb el suport de 12 ajuntaments i diverses entitats. Recentment, es va fer la I Trobada d'alumnes per a la prevenció del feixisme, de Catalunya, a Vilanova i la Geltrú, amb l'assistència de representants de 15 centres de tot el país, 80 alumnes i 20 professors. El projecte preveu dur a terme altres activitats i estendre's a altres territoris de l'Estat espanyol i Europa.

Proposem que el ple de Sant Cugat adopti els següents acords:

ACORD PRIMER: Retre homenatge i reconeixement als santcugatencs que van ser deportats als camps nazis, encarregant a l’artista Gunter Demnig la creació de 3 Stolpersteine per a ser col·locades en la nostra ciutat.

ACORD SEGON: Adherir la ciutat a la xarxa Mai Més promoguda per l'Amical Mauthausen.

ACORD TERCER: Comunicar aquests acords al Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya.