LA CUP PROPOSARÀ LA CREACIÓ D'UNA ASSEMBLEA MUNICIPAL OBERTA

La CUP de Sant Cugat fa arribar aquesta proposta perquè sigui tractada al Ple Municipal de setembre. La idea és la de crear 'una Assemblea Municipal Oberta que convoqui la ciutadania per reunir-se i tractar diferents temes d'abast municipal i no personalista i decidir sobre les propostes presentades per persones a títol individual i entitats

MOCIÓ DEL GRUP MUNICIPAL DEL CANDIDATURA D'UNITAT POPULAR DE SANT CUGAT (CUP) PER A LA CREACIÓ D'ASSEMBLEES MUNICIPALS OBERTES

1. ATÈS QUE el sistema polític que tenim, fonamentat en la democràcia representativa, massa sovint limita el paper de la ciutadania a dipositar una papereta en una urna cada 4 anys. Aquesta concepció de l'activitat política, a part de dificultar la participació dels ciutadans en la gestió del seu municipi, ha contribuït a fer encara més gran la fractura entre els ciutadans i la classe política, amb el conseqüent allunyament i pèrdua d'interès per l'activitat política en general,  també a nivell municipal.

Sovint, tot i que amb bona voluntat, les diferents iniciatives que es prenen per aprofundir en la participació ciutadana no passen de ser simples processos consultius, no vinculants i, en conseqüència, insuficients.

2. ATÈS QUE la democratització dels municipis cal fer-la des de la base, donant a la ciutadania un major protagonisme en els processos de gestió i decisió. Cal, doncs, aprofundir en els processos de que converteixin els ciutadans en agents polítics, en responsables de la gestió diària de la ciutat, del seu territori i de tot allò que els afecta.

3. ATÈS QUE és des dels ajuntaments, el nivell d'administració més proper a la ciutadania, des d'on es pot i s'ha de començar aquesta tasca d'avançar cap a una democràcia més participativa.

4. ATÈS QUE des de l'ajuntament de Sant Cugat, especialment des de la implementació del nou ROM, s'han endegat iniciatives en aquesta línia, com per exemple les audiències públiques per explicar els pressupostos i les ordenances fiscals, el procés d'elaboració del Pacte per la nit, o, tot i les seves evidents mancances, el nou funcionament dels Consells de Barri.

5. ATÈS QUE, tot i aquests avenços, encara queda molta feina per fer i hi ha moltes eines que ens poden permetre acostar la presa de decisions a la ciutadania. I que la millora d'algunes iniciatives com el ple de l'Estat de la ciutat permetrien avançar en aquest sentit.

És per això que, des del Grup Muncipal de la CUP, proposem al Ple Municipal l'adopció dels següents ACORDS:

PRIMER- Creació d'una Assemblea Municipal Oberta que convoqui la ciutadania per reunir-se i tractar diferents temes d'abast municipal i no personalista i decidir sobre les propostes presentades per persones a títol individual i entitats.

SEGON- Nomenar president i moderador d'aquesta Assemblea Municipal Oberta el Síndic de Greuges Local i el seu equip, que exerciran les tasques de secretaria i moderació de l'acte.

TERCER- Establir els següents punts de funcionament:

-Les Assemblees Municipals Obertes es realitzaran dos cops a l'any.

-Les Assemblees municipals giraran al voltant del debat sobre ponències presentades prèviament.

-Les ponències, que en cap cas podran excedir els 2 DIN A4 podran tractar qualsevol tema de caràcter municipal no personalista.

-Només s'acceptarà una ponència per persona o entitat. I la presidència tindrà la potestat d'agrupar ponències sobre el mateix tema, així com filtrar les que no s'ajustin a l'àmbit municipal.

-S'haurà d'establir un temps limitat per l'Assemblea Municipal Oberta, i d'aquesta manera el temps es distribuirà de manera equitativa entre totes les ponències. Es donarà un temps per la lectura o exposició de cada ponència, un temps per intervencions i finalment les propostes se sotmetran a votació.

-El Síndic serà l'encarregat de dur a terme el seguiment i control de l'aprovació o no per part del ple de les propostes que s'acordin a l'Assemblea, així com de la seva execució.

-Pel que fa a les propostes rebutjades per part del ple municipal, es publicaran via web fent constar les votacions i posicionaments de cadascun dels grups municipals.

Grup Municipal de la CUP Sant Cugat

A Sant Cugat del Vallès, el 27 d'agost de 2014