La CUP de Sant Cugat portarà al Ple Municipal el suport a la Plataforma en Defensa de l'Ebre

Arrel d'un nou atac del govern espanyol a les terres de l'Ebre amb una proposta per fer un nou Pla Hidrològic, des la CUP Sant Cugat es presentarà una moció de suport a la Plataforma en Defensa de l'Ebre (PDE) i la lluita per mantenir uns cabals ambientals.

MOCIÓ DEL GRUP MUNICIPAL DE LA CUP SANT CUGAT EN SUPORT A LA PLATAFORMA EN DEFENSA DE L’EBRE (PDE) I A LA LLUITA PELS CABALS AMBIENTALS

1. El passat 28 de febrer de 2014, el Ministre d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambinet, Miguel Arias Cañete, portava al Consejo de Ministros del Gobierno de España El Reial Decret 129/2014, de 28 de febrer, pel qual s’aprova el Pla hidrològic de la part espanyola de la Demarcació Hidrogràfica de l’Ebre que representa l’enèsim atac a l’ecosistema que té com a eix vertebrador el riu Ebre i que desemboca en el segon delta més important de l’Europa occidental, el delta de l’Ebre. Aquesta aprovació ens torna a les pitjors èpoques transvasistes i fa inviable la sostenibilitat i el manteniment del tram final del riu i el delta. És per això, que una vegada més, la societat civil organitzada, en aquest cas, la Plataforma en Defensa de l’Ebre, ha aixecat un crit d’alarma. Un moviment social que des dels anys 90 porta lluitant pel riu Ebre i els transvasaments que aquest pateix i que tant l’any 2004, amb el Plan Hidrológico Nacional (PHN), com l’any 2008, amb la “sequera del tripartit”, va aglutinar la societat i el món científic sota una lluita que ha aconseguit canviar la visió de la gestió de l’aigua en l’anomenada Nova Cultura de l’Aigua (NCA).

2. L’any 2007, la Comissió per la sostenibilitat de les Terres de l’Ebre, va aprovar, segons criteris científics, uns cabals ambientals que garantien les funcions ambientals. Aquesta proposta va ser aprovada pel Parlament de Catalunya, per una amplíssima majoria. Alhora, dita proposta, que mai no ha estat debatuda pel govern espanyol ni per la Confederación Hidrogràfica del Ebro (CHE), es va basar en criteris tècnics i científics per tal de fer compatibles tots els usos, tant ambientals, com socials, com econòmics. En canvi, la proposta feta pel Ministeri respon als criteris del repartiment de l’aigua per a interessos polítics i econòmics dels dirigents de les comunitats de regants, i no per a la pagesia com sempre ens volen vendre. La construcció de 35 pantans més, quan l’Estat espanyol és el segon estat amb més pantans per habitant del món, i un augment del 50% del regadiu (445.000 hectàrees més) a una pagesia envellida i arraconada per les pròpies administracions, és un despropòsit que només respon a la necessitat de mobilitzar formigó i obrir la porta a la venda d’aigua per a altres negocis més rendibles que no pas la pagesia.

3. L’aprovació d’aquest Pla s’ha fet d’esquenes al sentit comú, amb processos participatius sense cap sentit ni rigor científic i sense atendre les al·legacions presentades pel moviment social, les entitats ambientalistes o el propi govern català. A més a més, s’ha fet tan tard que la Comissió Europea ja preveu sancionar l’Estat espanyol, una vegada més. I un cop més, no es parla ni de gestió dels sediments que el delta necessita per a no enfonsar-se i que es queden retinguts als pantans de la conca de l’Ebre, ni de la salinitat que poden patir els arrossars que sustenten una bona part de l’agricultura de la zona.

4. La PDE, com ja va fer amb el PHN, ja ha començat la lluita legal contra el Pla de Conca de l’Ebre, que faran arribar a la Comissió Europea per tal que els criteris científics siguen atesos. Per un altre costat, el moviment social, ja ha anunciat mobilitzacions ciutadanes com la del proper 30 de març a Sant Jaume i Deltebre, al cor del delta.

Per tot això, des de la Candidatura d’Unitat Popular de Sant Cugat del Vallès proposem al Ple Municipal l'adopció dels següents ACORDS:

PRIMER. Donar suport a la Plataforma en Defensa de l’Ebre en tot allò que siga necessari per tal d’organitzar actes i convocatòries de mobilització que li siguen necessàries

SEGON. Manifestar al Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient el rebuig de l’Ajuntament Sant Cugat del Vallès al Pla hidrològic de la Demarcació Hidrogràfica de l’Ebre aprovat pel Consell de Ministres el passat 28 de febrer de 2014

TERCER. Ratificar que, com marca la Directiva Marc de l’Aigua, l’aigua és un patrimoni que no pot estar en mans d’interessos privats

QUART. Fer arribar aquests acords a la Plataforma en Defensa de l’Ebre, C/Enric d’Ossó, 23, Tortosa, 43500 i al Ministerio de Agricultura Alimentación y Medio Ambiente.

A Sant Cugat del Vallès, 30 d'abril de 2014.